Jaakkoo-Taaran 90-vuotisjuhlapullon pakkaus syntyi usean yrityksen yhteistyönä – mukana toteutuksessa Packdesing ID, PREMerko ja Auraprint

Jaakkoo-Taara täyttää tänä vuonna pyöreät 90 vuotta ja juhlistaa mittavaa polkua erityisellä juhlavuosipullolla -ja pakkauksella. Jaakkoo-Taaran Tommi Leppänen ja Merja Mäkilä kuvaavat pakkauksen takana olevaa projektia innostavaksi.

– Oli kiva päästä tekemään koteloa ja etikettiä kaikilla ”mausteilla”. Harvoin tulee vastaan projekteja, jossa mielikuvituksen saa päästää valloilleen. Rakennesuunnittelijamme piirsi hienon 6-paneelisen ratkaisun viinipullon koteloksi, Leppänen kertoo.

Mäkilä jakaa saman näkemyksen.

– Olemme erittäin tyytyväisiä kaikkien yhteistyökumppaneiden asiaan paneutumiseen ja ammattitaitoon, sekä tietysti huippuhienoon lopputulokseen, hän iloitsee.

Pakkauksen ulkoasun suunnitteli Packdesign ID, jonka kanssa Jaakkoo-Taara on tehnyt lukuisia yhteisiä projekteja jo aiemmin. PREMerko Keuruu toteutti pakkausta varten uniikisti suunnitellut erikoispainatukset.

– Me suunnittelimme kotelon ulkoasun, otimme kantaa kotelorakenteeseen, sekä ideoimme toteutuksessa käytettävät efektit yhdessä PREMerkon Teemu Pärnäsen kanssa, Packdesign ID:n Maija Olkkonen-Seppo kertoo. 

Jaakkoo-Taaran toiveet kotelolle olivat juhlavuus ja tyylikkyys, mutta muuten Packdesign ID sai vapaat kädet visuaalisen konseptin ideoinnille ja suunnittelulle. 

– Luonnostelimme useampaa ideaa, kunnes joukosta valikoitui ehkä se kaikkein hillityin design, joka perustui vahvasti hienostuneeseen minimalismiin ja tyylikkäisiin efekteihin, Olkkonen-Seppo avaa.

PREMerko osallistui suunnitteluun yhdessä Jaakkoo-Taaran ja Packdesign ID:n kanssa ja vastasi erikoispainatuksista.

– Suunnittelimme heti alkuun kustannustehokkaita ja näyttäviä painatuksia. Packdesign ID:lta tuli suunnitelmat, ja me toteutimme koneillamme muun muassa pakkauksen pinnassa olleen ruusukullan, metalloidun mustan, soft touch – laminoinnin sekä 3D-struktuuripreeglaukset, kertoo PREMerkon Teemu Pärnänen.

Kotelon ulkopinnassa nähdään isokokoinen luku “90”, jonka muotoilussa on viittaus painotekniikkaan. Kotelon sisäpuolta harkittiin tarkoin. 

– Kontrastina modernille ulkoasulle toimme kotelon sisäpuolelle ripauksen yrityksen historiaa: Jaakkoo-Taara aloitti rahtikirjojen painamisesta, ja kotelon sisäpuolelle tyyliteltiin yrityksen tarina vanhojen rahtikirjojen ulkoasua mukaillen, kertoo Packdesign ID:n suunnittelija Ilona Sundell. 

Yhteistyö yritysten välillä sujui saumattomasti

– Packdesign ID:n Ilona Sundell esitteli meille useamman designin, joista valita. Niistä jokainen herätti keskustelua ja olisi voinut tulla valituksi, mutta päädyimme lopulta mahdollisimman arvokkaaseen kokonaisuuteen. Olemme erittäin tyytyväisiä Ilonan työhön, Leppänen kertoo.

Jaakkoo-Taaran vuosijuhlapakkauksen etikettiin ja koteloon todella panostettiin, mikä merkitsi tarkkaa yksityiskohtien huomioimista jo suunnitteluvaiheessa.  

– Kun erilaisia efektejä on käytössä runsaasti, painopintoja useita ja efektiikan painojärjestys kriittinen onnistuneen lopputuloksen kannalta, vaati ymmärrettävän ja selkeän painoaineiston kokoaminen myös suunnittelijalta erityishuomiota, Sundell toteaa.

Teknisen työn efektien osalta hoiti PREMerko. Pärnäsen mukaan projekti oli vaivatonta toteuttaa, koska sekä suunnittelussa että tekemisessä käytettiin vahvoja ammattilaisia.

– Meidän näkökulmastamme tuote oli hyvin suunniteltu ja teollisesti tehtävissä, joten toteutus oli virtaviivaista. Pakkaus piti suunnitella niin, että taitokset ja avautumiset toimivat edelleen hyvin pakkauksen ollessa valmis. Lopputuloksesta tuli erittäin näyttävä ja elegantti. Olisi mahtavaa, jos erikoisefektejä uskallettaisiin käyttää myytävissä tuotteissa enemmän, sillä efektit nostavat pakkauksen arvoa ja tuote voidaan myydä korkeammassa hintakategoriassa, Pärnänen kertoo.

Yhteistyökumppaneita ei tarvinnut miettiä kauaa, sillä Jaakkoo-Taara halusi luottaa jo aiemmin hyväksi todettuihin yrityksiin.

– Oli alusta asti selvää, että yhteistyökumppaneina toteutuksessa toimivat PREMerko ja Auraprint Oy. PREMerkon Teemun kanssa ollaan jo pitkään tehty yhteistyötä ja tiesimme, että häneen voi luottaa jälkikäsittelyasioissa ja Teemu paneutuikin antaumuksella tähän projektiin. Hänelle kuuluu iso kiitos projektin onnistumisesta, Leppänen ja Mäkilä kiittelevät.

Yhteistyö yritysten välillä on sujunut mallikkaasti. PREMerkolla on otettu jopa oppia Jaakkoo-Taaran tavasta työskennellä.

– Olemme pyrkineet kehittämään omaa toimintaamme samanlaiseksi kuin Jaakkoo-Taaralla on Turun tehtaalla. Heillä on tehokas myynti-, tilaus- ja toimitusprosessi, korkeat laatuvaatimukset sekä selkeät ja työturvalliset tuotantotilat. Olemme oppineet Jaakkoo-Taaralta valtavasti, Pärnänen kertoo.

Pullon etiketistä taas vastasi Auraprint.

– Auraprint toteutti etiketin kokonaisuudessaan ja Katriina Hieta toimi tässä primus motorina. Hänen ammattitaitonsa oli tervetullutta kun mietittiin, mikä toimii ja onnistuu tuotannollisesta näkökulmasta katsottuna, Mäkilä sanoo.

Olkkonen-Seppo kiittelee inspiroivasta projektista, jossa yritys pääsi toteuttamaan visioitaan tavallista monipuolisemmin. 

– Meille projekti on ollut todella mieluinen, sillä mukana on ollut asiansa osaavat kumppanit ja mahdollisuus hyödyntää upeita erikoisefektejä ja koristeluja, mikä monen puhtaasti kaupallisen työn kohdalla harvemmin on mahdollista. Lopputulos on meistä todella onnistunut ja ylpeydellä voimme esitellä tätä työtä myös muille asiakkaillemme! Olkkonen-Seppo sanoo.

Jaakkoo-Taaran Leppänen on samoilla linjoilla.

– Viinipullo pakkauksineen on saanut paljon ihastelua, huomiota ja kiitosta.